Guvernul României, la iniţiativa Ministerului Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne şi Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, a adoptat joi normele de aplicare a Legii nr. 203/2018 privind plata amenzilor contravenţionale şi astfel, finalizează cadrul normativ necesar pentru implementarea unui mecanism modern şi eficient de gestionare a amenzilor la nivel naţional.
„Prin adoptarea acestor norme, Ministerul Finanţelor (MF) deblochează aplicarea unei legi aşteptate de 7 ani. Aducem un element de bază din administraţia publică la zi, pentru că nu mai putem tolera birocraţia care obligă oamenii să piardă timp la ghişee sau să caute contul bancar corect pentru o simplă amendă. Astfel, implementăm cadrul legal pentru contul unic şi titlul electronic, punând bazele unui sistem modern şi transparent care va eficientiza colectarea şi, cel mai important, va respecta timpul şi resursele oamenilor. Este un nou pas înainte în digitalizarea serviciilor publice”, a declarat ministrul Finanţelor, Alexandru Nazare, într-un comunicat.
Conform MF, până acum, cei care primeau o amendă trebuiau să afle contul instituţiei care a aplicat-o şi, de multe ori, să meargă fizic la bancă sau la un ghişeu pentru plată. Odată cu noile norme, va fi introdus un cont unic naţional, în care se vor putea plăti toate amenzile contravenţionale, indiferent de instituţia care le-a emis.
De asemenea, documentele emise de autorităţi (procesele-verbale de constatare a contravenţiilor) vor putea fi emise şi gestionate electronic. Acestea vor conţine şi coduri QR, care vor permite plata instantanee a amenzii, online – inclusiv prin telefon.
Noul sistem va fi testat întâi pentru amenzile de circulaţie aplicate de agenţii Ministerului Afacerilor Interne, urmând ca ulterior să fie extins şi pentru alte tipuri de amenzi.
MF precizează că sistemul digital va asigura automat şi distribuirea banilor către bugetele locale sau către bugetul de stat, în funcţie de locul de domiciliu al persoanei amendate.
Prin această măsură, instituţia subliniază că Guvernul face un pas important în direcţia digitalizării serviciilor publice, cu scopul de a simplifica interacţiunea dintre cetăţeni şi instituţiile statului.

